Konec po 101 letech, připomeňte si historii Czech Airlines

27.10.2024

České aerolinie (Czech Airlines, ČSA) byly patou nejstarších leteckou společností s bohatou historií a významným vlivem na leteckou dopravu ve střední Evropě. Založeny v roce 1923 pod názvem ČSA, hrály klíčovou roli ve vývoji československé a následně české letecké dopravy, propojily Československo a Českou republiku se zbytkem Evropy i vzdálenými destinacemi. S rostoucím vlivem a globálním rozšířením, ač s několika výraznými problémy a úpadky, se ČSA dlouho držely mezi důležitými hráči letectví.

Historie a milníky

Czech Airlines vznikly 6. října 1923, kdy bylo Československo teprve na začátku své existence. První let spojil Prahu se Slovenskem na trase Praha – Bratislava, což se tehdy považovalo za významný krok ke zlepšení vnitrostátní dopravy. V letech 1930 až 1940 došlo k výraznému rozšíření zahraničních tras ČSA. Mezi prvními destinacemi byly meziválečné evropské metropole jako Vídeň, Paříž a Bukurešť. V roce 1937 začala společnost provozovat lety do Moskvy, což ukázalo na její ambice propojit Evropu s východem.

Po druhé světové válce, kdy byly linky ČSA přerušeny, nastala modernizace a expanze. V roce 1946 obnovily ČSA pravidelné mezinárodní lety a do své flotily zařadily nové letouny Douglas DC-3. To umožnilo cestování do dalších evropských měst. ČSA tak stály u počátků letectví východního bloku a byly jedním z hlavních prostředníků spojení mezi socialistickými zeměmi a zbytkem světa.

V 50. letech ČSA rozšířily svoji flotilu o sovětské letouny, zejména o typy Ilyushin IL-14 a Tupolev TU-104, první proudový letoun v tehdejším východním bloku. Roku 1957 přidaly do letového řádu mezikontinentální let do Havany, který se stal jedním z prestižních spojů společnosti, a symbolizoval tak politické vztahy mezi Československem a Kubou. V roce 1962 přibyly lety do New Yorku, což znamenalo historický okamžik v propojení Československa se Severní Amerikou.

Modernizace a výzvy v 90. letech

Po sametové revoluci v roce 1989 prošly České aerolinie rozsáhlými změnami. V roce 1992 začaly ČSA jako jedna z prvních leteckých společností ve střední Evropě provozovat letouny Boeing 737. Tyto moderní stroje, společně s pozdějšími Airbusy, výrazně zlepšily kvalitu služeb a konkurenceschopnost na evropském trhu. Po rozdělení Československa v roce 1993 se ČSA staly národním dopravcem České republiky a zaměřily se na rozšíření svých evropských spojů.

Do začátku 21. století se ČSA profilovaly jako významný evropský dopravce a v roce 2001 vstoupily do aliance SkyTeam. Tím získaly přístup ke sdíleným kódům letů a spolupráci s ostatními členy aliance, mezi nimi například Air France, KLM a Delta Airlines. Společnost se tím posunula na globální úroveň, což vedlo k dalšímu rozvoji.

Krize a ekonomické problémy

Přestože se České aerolinie postupně rozvíjely, začaly po roce 2008 čelit finančním problémům. Světová hospodářská krize, nárůst cen pohonných hmot a konkurence nízkonákladových aerolinií vedly k výraznému poklesu poptávky po jejich letech. V roce 2010 se ČSA dostaly do kritické finanční situace a došlo k restrukturalizaci společnosti. Byl snížen počet letadel, omezeny neefektivní trasy a propuštěna část zaměstnanců.

V roce 2013 stát prodal většinový podíl v ČSA korejské letecké společnosti Korean Air, což mělo stabilizovat finanční situaci. Bohužel, ani zahraniční partnerství nedokázalo plně obnovit stabilitu společnosti. Postupem času získala významný podíl v ČSA česká společnost Smartwings, která se zaměřila na nízkonákladovou a charterovou přepravu. Tento krok ovšem znamenal další útlum dřívější identity ČSA jako tradičního leteckého dopravce.

Nehody

Během své historie zaznamenaly ČSA několik leteckých nehod. Největší z nich byla nehoda letu 540 v roce 1975, kdy letadlo ČSA havarovalo v syrském Damašku a při neštěstí zahynulo 126 osob. Další tragická událost se stala roku 1948 při letu do Velké Británie, kdy letadlo ČSA narazilo do kopce poblíž La Manche a zemřelo 24 lidí. Přesto však ČSA dlouhodobě měly relativně nízký počet vážných nehod a díky pravidelné údržbě a školení patřily mezi společnosti s vysokými bezpečnostními standardy.

Vliv na letectví

Czech Airlines dlouhodobě ovlivňovaly středoevropskou leteckou dopravu a byly významným zástupcem východoevropského letectví. Díky nim se Praha stala uzlovým bodem, který umožnil propojení mezi východní a západní Evropou. V období socialistického Československa byly ČSA jedním z mála dopravců, kteří operovali i na západní trhy, čímž symbolizovaly otevřenost a snahu o mezinárodní spolupráci.

Historie ČSA je také příkladem přizpůsobování se moderním trendům v letectví. Společnost se snažila reagovat na potřeby trhu a zaváděla moderní letadla, která byla postupně vybavována pohodlnějšími sedadly, palubním servisem a technologií. Ačkoliv se nevyhnula potížím, Czech Airlines dokázaly dlouho udržet své místo na trhu a postupně se přizpůsobovaly potřebám dnešního globálního světa.

Současnost a odkaz

V posledních letech se ČSA potýkaly s problémy spojenými s pandemickou krizí, která postihla celý letecký průmysl. V roce 2021 byly aerolinky nuceny podat žádost o insolvenci a přežily jen díky restrukturalizaci a omezenému provozu pod správou Smartwings. 26. října 2024 ve večerních hodinách přistál na letiště Václava Havla poslední let pod slavnou registrací OK. Letadlo z Paříže bylo obsazeno především leteckými fanoušky. Odkaz ČSA zůstane na nebi už pouze zbarvením letadel (včetně nových A220 pro Smartwings), které bude skupina Smartwings nadále provozovat v tradičních barvách Českých aerolinek.